Praia da Lua

Förra söndagen tog Guillaume och Priscila med oss på en utflykt ihop med två svenska studenter som också är här för att skriva sitt ex-jobb. Vi började med att mötas upp vid operahuset för att äta frukost och handla lite presenter på söndagsmarknaden. Sedan tog vi en buss till norra delarna av staden för att sedan ta en båt som tog hos till en jättefin sandstrand, Praia da Lua där vi solade och badade hela dagen.
Johanna och Annie i båten påväg till stranden.
Lite bilder från stranden...
Alla träden på bilden står i vanliga fall på land men pga det höga vattenståndet under regnperioden så står de för tillfället under vatten.
Sen så åt vi lite grillad fisk.
På vägen hem åkte vi förbi Ponta Negras nybyggda strandpromenad som står i tydlig kontrast till resten av Manaus som mest har en familjshus som har byggts utan någon planering i huvudtaget.

Ytterligare ett besök i Mindu

I veckan åkte vi återigen till Mindu parken den här gången hade vi ett möte med personal från de tre parker som vi skall studera. De har nämligen erbjudit att dela ut våra enkäter till besökarna i parkerna i utbyte får de önska frågor som de vill ha med. Så vi hade ett kort möte om enkäten, så nu och en vecka framöver skall de dela ut enkäter åt oss. Förutom mötet fick vi även en guidad tur i parken av en av dem som arbetade där. Nu är vi mitt under regnperioden här i Manaus så det regnar dagligen stora vattenmängder något som även märktes i parken då den lilla floden hade höjt sig ett antal meter sedan vårt senaste besök.
Den här gångbron fick vi gå på för att komma ut till möteslokalen i parken.
Bilden är kanske inte den bästa, men om man tittar noga så sitter det en tukan i trädet.
Den något översvämmande floden.
Det syns inte på bilden men det fanns flera alligatorer i floden.
Som man kan se på den här bilden var floden väldigt översvämmad, sist vi var i parken stod vi vid trädet bortanför sopptunnan och tog bilder.

Operahuset

För drygt en vecka sedan skulle vår vän Priscila ta oss med till stadens djurpark, men vädret ville något annat, det är ju trotsallt regnperiod här. Så det blev ändrade och istället strosade vi runt på en av stadens stora shoppingcentrum. För att sedan åka ner till centrum och gå guidad tur på operahuset.
Operahuset är som vi säkert har nämnt tidigare en av de sakerna Manaus nog är allra mest känd för. Operahuset byggdes under gummibommen, stadens blomstringsdagar. Det är svårt att beskriva denna oerhört vackra byggnad med ord så vi låter bilderna tala istället:

Men innan vi åkte till operahuset var vi på shoppingcentrumet och åt lite...
... sedan bar det av till denna vackra byggnaden.
och här har vi legovarianten av den.
Och så här vackert var det inne i operahuset...
...med många detaljer...
... och vackra takmålningar.
På teatern hade denna lustiga spegel som användes förr, meningen var att det unga paret skulle sitta på varsin stol på ytterkanterna och sen skulle föräldrarna sitta på ytterkanterna. Så paret bara kunde titta på varandra i spegeln medans föräldrarna kunde ha koll på dem.
De hade även rum med väldigt vackra golv, så vackra och ömtåliga så man behövde tofflor på sig.
Utsikten från operans balkong ner mot torget.
Efteråt åt vi den här indianska soppan på torget.

Mer Karneval

Först får vi väl be om ursäkt att det har varit lite dåligt med uppdateringar här den senaste tiden men nu kommer det mer karnevalbilder. Karnevalen håller på en vecka med massor av olika aktiviteter på kvällarna vi hade varken tid eller orkade gå på allt, men dock var vi på en dansgrej på tisdagen under karnevalveckan. Det gick ut på att det var ett rött respektive ett blått gäng som turades om att gå dansandes genom arenan, vi förstod aldrig om det var någon slags tävling. Det vi dock har förstått att det hela har koppling till ett stort evenemang som utspelar sig under hösten här varje år där en röd och en blå tjur tävlar och hela staden delas i två läger beroende på vilken av tjurarna de håller på.
Men det var inte bara folket som gick i det blåa och röda tåget som dansade utan nästan alla på läktarna gjorde det också. Det farschinerande var fast alla låtar hade sina egna danssteg tycktes hela arenan kunna varje steg i alla danser. Följande är lite bilder från det: