De första dagarna i Salvador

I torsdag var det första dagen här i Salvador, förmiddagen spänderades att utforska närområdet här i Barra som stadsdelen heter. Tanken var att vi skulle köpa oss varsitt badlakan att ha med oss till stranden vilket visade sig svårare än man kunde tro, var och varannan butik hade bikinis och flippflopps men det visade sig bara vara en butik som hade badlakan och denna butik var förklädd som tygaffär vilket gjorde att vi behövde gå förbi butiken minst fem gånger innan vi insåg att de även sålde badlakan. När vi sedan väl hade inhandlat våra badlakan gick vi ner till stranden som var helt fullpackad av människor som solade och försäljare så det var inte lätt att hitta en ledig plats.

Resten av torsdagen spenderades på stranden och på hotellets takterrass som både har svalkande skugga och utsikt över hela stranden.
I fredags tog vi bussen in till centrum cidade alta och cidade baixa efter fått en vägbeskrivning på portugisiska av hotellet vilken buss vi skulle ta in. Och allt var vi lite stolta när vi lyckades ta rätt buss in till stan och hem igen. Salvadors centrum är uppdelat i två delar dels cidade baixa som ligger nere vid hamnen och dels cidade alta som ligger på en höjd och dessa båda stadsdelar länkas samman med en hiss och en linbana.
Vi började gå runt i cidade alta och området Pelourinho som är med på unescos världsarvslista och har en mängd barockkyrkor och kolinalbyggnader. Området var fullt av turister och därav var det även väldigt många gatuförsäljare som sålde allt från vatten till smycken och i varje gatuhörn stod minst en polis. Efter att ha gått runt i cidade alta tog vi hissen ner till cidade baixa där stadens affärsdistrikt ligger och här fanns även en stor marknad som vi gick ett varv runt. Det fanns dock inte lika mycket att se i cidade baixa så vi åkte snart upp igen till cidade alta för att äta. Efter vi ätit vår "hamburgare och pommes" (vilket bestod av bröd, kött, ost och ca 10 stycken pommes) så åkte vi tillbaka till hotellet för att spendera resten av eftermiddagen på hotellets terrass med yatzy spelande.